Posted by sharon kok in Be Healthy / Eat Well / Inspire / Look Good / on 11 mei

de dag vol energie beginnen met deze 10-minute morning workout

Je wekker gaat. Oef, wat is het vroeg. Té vroeg. Je drukt op snooze en draait je nog even lekker om. Net als je weer een beetje in slaap doezelt, gaat de wekker weer. Geïrriteerd mep je met je ogen dicht in het rond op zoek naar de snooze knop. Als de wekker voor de derde keer afgaat besluit je dan toch maar om op te staan. Je bent nu toch al wakker. Oh, goeiemorgen ochtend humeur. En hallo stijfheid.

Jarenlang was dit hoe ik mijn dag begon. Totdat ik De Vijf Tibetanen ontdekte. Dit is een serie van 5 oefeningen waarbij je de belangrijkste spiergroepen in je lichaam versterkt en strekt. De oefeningen worden ook wel ‘Fountain of Youth’ genoemd omdat ze zorgen voor meer energie, een betere balans en een vertraagd verouderingsproces. De Tibetaanse yoga oefeningen schijnen al meer dan 2500 jaar oud te zijn en worden vandaag de dag nog steeds veel gebruikt.

De Vijf Tibetanen zijn super simpel en snel te doen. Het kost me slechts tien minuten à een kwartiertje per dag. Het is een hele fijne manier om de dag met energie te beginnen en tegelijkertijd een goede manier om fit te blijven.

Hoe werkt het precies?

Hieronder staan de oefeningen uitgelegd. Het is belangrijk om rustig en diep te ademhalen terwijl je de oefeningen doet. Bij elke oefening staat wanneer je moet in- en uitademen. Als je net begint met De Vijf Tibetanen kun je beginnen met drie maal elke oefening per dag. Langzaam kun je dit opbouwen naar het uiteindelijke doel van 21 keer elke oefening per dag.


Oefening 1:

pose 1

 

Ga staan met uitgestrekte armen op schouderhoogte, horizontaal aan de vloer. Je handpalmen wijzen naar beneden en je voeten staan recht onder je heupen. Kies een focuspunt voor je om de rondjes te kunnen tellen. Begin nu langzaam rondjes te draaien naar rechts. Stop zodra je duizelig wordt. Als je het lang volhoudt zonder duizelig te worden dan stop je bij 21 rondjes.

 


Oefening 2:

pose 2

 

Ga plat op de vloer liggen. Strek je armen uit naast je lichaam met je handpalmen op de grond. (Als je last hebt van je onderrug kun je je vingers onder je heiligbeen plaatsen). Op een inademing breng je je gestrekte benen recht omhoog en tegelijkertijd breng je je kin naar je borst. Op je uitademing breng je langzaam je benen en hoofd weer terug naar de grond.


 Oefening 3:

pose 3

Ga op je knieën zitten in Camel Pose (knieën onder de heupen). Op een uitademing plaats je handen aan de achterkant van je dijspieren en buig je  je kin naar je borst. Op een inademing buig je langzaam naar achteren en laat je je hoofd naar achter zakken. Steun met je handen op je billen of dijen. Kom dan langzaam weer omhoog en herhaal de oefening.

 


Oefening 4:

pose 4

Ga op de grond zitten met je benen voor je uit gestrekt. Plaats je handpalmen op de grond naast je zitbotten. Adem uit en buig je kin naar je borst. Op de inademing laat je je hoofd zachtjes naar achteren vallen terwijl je je bovenlichaam omhoog brengt zodat je knieën buigen terwijl je armen recht blijven. Het is eigenlijk een soort table-top positie maar dan omgedraaid. Houd je adem even in en span de spieren van je lichaam. Op de uitademing ga je weer terug naar de beginpositie. Wacht een paar seconden en herhaal dan de oefening.

 


Oefening 5:

pose 5

Ga op je buik liggen met je handen naast je schouders. Kom op een inademing in upward-facing dog (handen onder je schouders, schouders naar achteren, kijk omhoog). Terwijl je uitademt duw je jezelf naar een downward facing dog. Zorg ervoor dat je je rug lang maakt en je heupen omhoog en naar achter beweegt. Herhaal deze oefening door te ‘flowen’ tussen upward- en downward-facing dog.


Dat waren ze, De Vijf Tibetanen. Doe je deze oefeningen elke ochtend dan voel je je gegarandeerd flexibeler, energieker en fitter. Probeer maar eens!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *