Posted by sharon kok in Be Healthy / Eat Well / Inspire / Look Good / on 29 maart

Ben jij mindful in je eetgewoonten?

Een aantal jaar geleden nam een beroemde violist een uur van zijn tijd om in een metro station te spelen. Hij verdiende een enkele verdwaalde pond, voornamelijk van kinderen. Die zelfde avond speelde hij voor een uitverkocht theater, waar mensen hun plaatsen ver van te voren hadden geboekt en meer betaald hadden voor een enkele stoel dan hij in dat uur verdiend had. Dit simpele experiment laat zien hoe makkelijk het is de schoonheid van het leven, de schoonheid van kunst, te missen in onze haast. We kunnen allemaal die beroemde violist missen als we niet opletten. We kunnen allemaal de simpele bijzonderheden in het leven missen, doordat we te druk bezig zijn of er geen aandacht voor hebben. Het zelfde geld voor eten. We kunnen allemaal het eten op ons bord, kunst geschilderd in smaken, missen door te druk te zijn met druk zijn.

Ik moet hier aan denken terwijl we op 35000 voet vliegen. De cabin crew komt langs met de trolley en zelfs al wil ik best wat eten ben ik er aardig zeker van dat het nergens naar gaat smaken. Op deze hoogte is het bijna onmogelijk om de subtiele smaaknuances van goed eten te onderscheiden. Als ik om me heen kijk lijkt het erop dat de meeste andere passagiers zich hier niet van bewust zijn. Grote handen chips worden in monden geschoven, gevolgd door nog meer, nog voor de eerste hap is doorgeslikt. Ik vraag me af hoeveel mensen hier eten uit verveling, in een poging tijd te doden op deze korte vlucht. Als gepassioneerde foodie vind ik dit zonde. Als het niet om overleven of je gezondheid gaat is smaak alles dat telt. En als je het goed doet (en de luxepositie hebt), kan je ze nog combineren ook.

Ons lichaam is gemaakt om smaken te proeven zodat we onderscheid kunnen maken tussen goed en slecht voedsel. Om niet alleen van het leven te genieten maar ook de voeding te vinden waar ons lichaam naar verlangd. Studies laten zien dat de (soms rare) etensverlangens van zwangere vrouwen voor een groot  gedeelte zijn gebaseerd op de benodigdheden van de foetus. Hoewel het moeilijker te meten is weten we ook dat elke smaak een effect heeft op ons eigen lichaam.

 

Zoetheid bijvoorbeeld maakt ons instant blij het moment dat het onze tong raakt. Ineens is het stereotype ijs na het verbreken van een relatie heel logisch. Wanneer wij zo kwetsbaar zijn, verlangt ons lichaam naar endorfine die ons veilig en geliefd laat voelen. IJs met z’n zoete smaak en de meestal gekoppelde goede herinneringen geeft de meeste mensen precies dat.

 

Zo kunnen we zien hoe het in twee richtingen werkt. Ons eetgedrag wordt veroorzaakt door onze emoties (eten uit verveling bijvoorbeeld), net zoals onze emoties worden beïnvloed door specifieke smaken (geliefd voelen door zoet eten / comfort food)

Niet al onze etensverlangens zijn gebaseerd op lichamelijke behoeften, beter gezegd in eerste wereld landen is de reden dat we eten meestal niet omdat het (direct) noodzakelijk is. We hebben dat ijsje, de chips, chocolade, die heerlijke olijven van de markt of dat extra stukje oude kaas echt niet nodig. Zonder twijfel willen we het vaak en ik ben de laatste die je gaat stoppen te genieten van al het lekkers dat het leven te bieden heeft. Wel wil ik je uitnodigen te genieten met aandacht en zonder haast te eten. Neem je tijd om alle smaken te laten inwerken op je tong. Laat de ervaring van het eten deel zijn van je focuspunt meditatie en laat je maaltijd je op een kleurrijke reis meenemen. 

“De koolsalade was qua smaak en structuur weer een verrassing! Ik waande me in een bos, lekker aan het wandelen, op m’n blote voeten. Zoveel smaken te ruiken, te proeven, te ontdekken en te beleven: zacht, hard, fijn, warm, pittig, romig, verfrissend, knasperend, om uiteindelijk na een heerlijke boswandeling, languit op het gras te ploffen (lees bank) om nog na te genieten.

Het bovenstaande is een reactie op een van onze recepten. Een beeldschoon voorbeeld van hoe je kan genieten van de kleurrijke reis die iemand kan hebben door rustiger aan te doen en te genieten van wat het moment te bieden heeft. In dit geval een koolsalade.

In Japan zijn er veel ongeschreven regels en etiquette die zorgen dat de meeste mensen vanzelf al meer mindful zijn in hun acties en gezondere gewoonten ontwikkelen. Een voorbeeld dat past in het verhaal van vandaag is dat het een no go is te lopen met eten. Wanneer je het de oudere generaties vraagt zou je zelfs niet moeten staan. Ga zitten en eet met aandacht. Persoonlijk wens ik te geloven dat dit ook terug te vinden is in de maaltijden, gezien er vaak veel kleine schaaltjes op tafel komen die de verschillende soorten gerechten en producten gescheiden houden. Wat alles zo puur als mogelijk houd en voorkomt dat smaken in elkaar gaan overlopen, zodat je elke smaak afzonderlijk kan ontdekken en erkennen. De elegantie en het detail in deze recepten zijn ook een oefening in mindfulness op zichzelf. 

Om een lang verhaal kort te maken en tot een conclusie te komen van dit eerste blog: Oefen mindful eten door meer aandacht te besteden aan je eetgewoonten. Niet noodzakelijk wat je eet, maar hoe en wanneer je eet. Eten is een ontzettend krachtig wapen in het optimaliseren van je gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Bewust worden van je eetgewoonten is stap één naar een dieper begrip en, wanneer gewenst, een transformatie.

Mensen die geïnteresseerd zijn meer te leren over hun eigen relatie met eten en de waarde van smaken zijn welkom om deel te nemen aan de PrimalBeings cursus “(On)Bewust eten”. De eerste cursus start maandagavond 2 april. We kijken ernaar uit met je te mogen werken.

Over Primal Beings:

Mark is een gepassioneerde kok in hart en nieren met een grote liefde voor het gebruik van verse producten. Hij heeft Westerse wetenschap en Oosterse filosofie bestudeerd, met betrekking tot het effect dat voedsel op het lichamelijke en emotionele systemen heeft, en dat samen gebracht in de keuken. Mark is een geaarde voeding specialist, personal coach en trainer. 

Kimi is een zeer bereisde vrouw op zoek naar smaken en inspiratie die tevens continu bijleert over culturen, tradities en mindfulness. Deelt altijd haar kennis van haar eigen ervaringen in de verschillende uithoeken van de wereld. Ze is een bewegingsartiest met een grote trek in niet alleen kennis en persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor wat Mark weet te creëren in zijn keuken. 

Samen zijn wij het Hart en Brein achter Primal Beings.

Onze missie is om mensen een sterkere band met zichzelf te geven door middel van beweging, voeding en rust. Dit zijn de drie pilaren van Primal Beings. Mensen voorlichten om meer begrip te hebben over de keuzes die het onderbewustzijn maakt om vervolgens de kwaliteit van- en het begrip over het leven te verbeteren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *